kalevikamarainen

Kirjailijan innoittaja

Kuvassa näkyvä rautatietunneli sijaitsee Britanniassa. Siihen liittyvät tapahtumat ovat vaikuttaneet meilläkin hyvin tunnetun kirjailijan teoksen sisältöön.

http://www.qype.co.uk/place/2269264-Mid-Sussex-Times-Haywards-Heath/photos/3549861

 

Kuka on kirjailija ja mikä on teos? Tämä teos on käännetty myös suomeksi.

 

Terveisin Kalevi Kämäräinen

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

George Orwell, Eläinten vallankumous.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Arthur Conan Doyle, ---. Joku Sherlock Holmes -kirja kuitenkin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen
Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Alan Alexander Milne, Nalle Puh (Winnie-the-Pooh)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Vieläkin on kylmää.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Jo alkavat kummitukset lähestyä näyttämöä...

Terv. KK

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Charles Dickens, Edwin Droodin arvoitus.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Nyt on jo puolittain oikein.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No sehän se. Tässä on vähän lisää ritirimpsua aiheesta. Kummitustarina on julkaistu meillä ainakin vuonna 1965 nimellä Ratavartijan näky.
http://kirjasto.kuopio.fi/104405/charles-dickens-v...
http://www.victorianweb.org/authors/dickens/
http://www.finlandiakirja.fi/fi/kerttu-manninen-to...

Palatessaan Pariisista laivajunalla Folkestone – Lontoo Dickens joutui itse vuonna 1865 rautatieonnettomuuteen, joka johtui junien aikatauluja koskevasta sekaannuksesta sekä siitä, että rataa valvova lippumies oli sijoitettu sääntöjen vastaisesti liian lähelle ratatyökohdetta. Kirjailijalla oli onni matkassa, sillä hänen käyttämänsä vaunu jäi puolittain roikkumaan onnettomuussillalta. Niinpä hän fyysisiä vammoja saamattomana kykeni auttamaan rytäkässä loukkaantuneita ja kuolevia (40 loukkaantunutta, 10 kuollutta).
http://en.wikipedia.org/wiki/Staplehurst_rail_crash
http://omf.ucsc.edu/dickens/staplehurst-disaster.html
http://turniprail.blogspot.fi/2011/07/no-imaginati...
http://en.wikipedia.org/wiki/South_Eastern_Railway_(UK)
http://www.southeasternandchathamrailway.org.uk/

Ratavartijan näky ilmestyi ensimmäisen kerran jouluksi 1866. Dickens sijoittaa tapahtumat rataosalla Lontoo – Brighton (London, Brighton and South Coast Railway; LB&SCR) sijaitsevaa Claytonin tunnelia muistuttavaan paikkaan. Tunnelissa oli vuonna 1861 tapahtunut asetinlaitemiehen väärinkäsityksestä johtuva siihen asti Britannian tuhoisin rautatieonnettomuus, jossa loukkaantui 176 henkilöä ja 23 kuoli. Lisäksi Dickens mitä ilmeisimmin ammentaa omista Staplehurstin onnettomuuden jälkituntemuksistaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Signal-Man
http://en.wikipedia.org/wiki/Clayton_Tunnel_rail_c...
http://www.claytontunnel.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/London,_Brighton_and_...
http://www.lbscr.org/

The Signal-man on luettavissa englanniksi:
http://www.nationalshortstoryweek.org.uk/documents...

BBC on tehnyt novellista myös laadukkaan televisioversion (jotkut väittävät sitä jopa novellia paremmaksi). Tunnelmaan pääsemiseksi kannattaa ääni laittaa kohtalaisen voimakkaalle ja elimoinoida kuuntelupaikan muut taustaäänet.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Signalman_(film)
http://www.dailymotion.com/video/xsdlp0_the-signal...

Dickens kuoli päivälleen viisi vuotta Staplehurstin rautatieonnettomuuden jälkeen 58-vuotiaana nähtävästi koskaan toipumatta kokemuksestaan.

Novellia on analysoitu rautatieturvallisuuden näkökulmastakin, mutta juttua en ole lukenut julkista osuutta pitemmälle.
http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=...

Tarkkaan ottaen ”signalman” on suomeksi lähinnä asetinlaitemies, mutta kääntäjä lienee turvautunut tutumpaan ratavartijaan käytännön syistä. BBC:n televisioidussa versiossa ”ratavartija” käyttää kankiasetinlaitetta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Signalman_(rail)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asetinlaite
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kankiasetinlaite

Terv. KK

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Lähti väärille urille siinä vaiheessa, kun tartuin väärään onnettomuuteen (kommentti 6). Lokakuun toisena päivänä 1841 tunnelityömaalla sattui sortuma, jonka seurauksena 3 henkilöä kuoli.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sen lisäksi briteissä on vielä toinenkin Claytonin tunneli, jossa niin ikään sattui pienehkö (kaksi ihmishenkeä vaatinut) onnettomuus rakennusvaiheessa.
http://www.flickr.com/photos/phill_dvsn/3282034859/
http://www.disused-stations.org.uk/q/queensbury/in...
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Queensbury_Lines

Mutta katsopas se BBC:n Dickens-filmatisointi. Siinä on tyyliä vähällä rahalla aikaansaatuna.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siteeraan suomalaista käännöstä:
"Kaiken sen, mitä tähän olen tiivistänyt, hän [asetinlaitemies] kertoi levolliseen tapaan suunnaten vakavan tumman katseensa vuoroin minuun, vuoroin tuleen. Aika ajoin hän heitti joukkoon sanan "sir", ja varsinkin silloin kun hän viittasi nuoruuteensa - ikään kuin pyytäen minua ymmärtämään, että hän ei yrittänyt olla mikään muu kuin se, jona minä häntä pidin. Pieni kello keskeytti hänet useita kertoja, ja hänen oli otettava vastaan tiedonantoja ja lähetettävä vastauksia. Kerran hänen oli seistävä oven ulkopuolella ja levitettävä lippu auki junan kulkiessa ohi ja annettava jokin suullinen tiedonanto kuljettajalle. Havaitsin, että hän oli velvollisuuksiensa suorituksessa erinomaisen täsmällinen ja valpas ja lopetti puheensakin kesken tavun ja pysyi vaiti kunnes oli tehtävänsä tehnyt."

Kappaleesta voi tehdä johtopäätöksen, että Dickens on voinut jossain itse seurata asetinlaitteen toimintaa hyvin läheltä. "Pienellä kellolla" on nimittäin voitu viestittää niin paljon asioita, että käytännössä puheen lopettaminen kesken tavun on ollut vähintäänkin paikallaan viestityksen alkaessa. Muuallakin tekstissä Dickens korostaa asetinlaitemiehen tehtävän vastuullisuutta - eikä turhaan.
http://www.signalbox.org/block/bells.shtml
http://distantwriting.co.uk/railwaysignaltelegaphy...

Terv. KK

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset