kalevikamarainen

Mennyttä maailmaa

 

Montakohan "pukkia" työsuojelutarkastaja papereihinsa saisi, jos tällaista menoa nykyään näkisi. Yksi selkeä tapaus on kahdesti tehtävä "mustalainen", mutta ei taitaisi siihen jäädä. Omakohtaista kokemusta on hiukan kahdeksannen minuutin jälkeen näkyvästä vaihteenasettimen "limpusta" sääressä (tekipäs "eetvarttia"), vaan löytynee niitä ranskalaisia viivoja lisääkin. Nostalgista on kyllä joka tapauksessa.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JYbH5c0AZxc

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kannattaa jokaisen uhrata varttitunti elämästään ja katsoa tuo pätkä.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Onneksi aloin kattohmaan, siis kannatti uhrata hetki ja kattoa ja tosiaan, voi tuota työntekemistä ja yhteistyätä. Vaatteekki oli mitä oli, ei ollu turvaliivejä ei kypäriä eikä turvakenkiä ja sielä net kiikku ja oli jos missä välissä. Ihan mahtava filmi, kiitos!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen kuinka luontevasti ja sujuvasti työskentely sujuu, vaikka ei ihan "oppikirjan" mukaan menekään. Eipä tosin olisi tarvittu kuin vaikkapa jonkin vaijerin katkeaminen ainakin aineellisten vahinkojen aikaansaamiseksi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Radasta ja työskentelytavoista on tarinaa luettavassakin muodossa (kilpailevasta Väliväylästäkin kerrotaan aika paljon).
http://www.komentosilta.net/honka.htm

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Voi miten koskettavaa tuonki linkin takkaa löyty, siis aivan ihanaa entistä elämää ja ihanaako on ihmisiä, jokka älyää kiinostua tämmösistä. Kiitos sulle ja heile.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ennemminkin kiinnitin huomiota vuoden 1971 vanhakantaiseen dokumenttiohjaukseen ja selostukseen. Filmi oli kuin väriversio kymmentä vuotta vanhemmasta vastaavanlaisesta mustavalkoesityksestä. Ei vuosi 1971 muistaakseni aivan noin vanhanaikaista aikaa ollut TV-ohjelmissa yleisesti ottaen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tekotavan vanhakantaisuudesta en osaa sanoa, kun tekijöiden nimet eivät sano minulle mitään (mutta saattaa kyllä hyvinkin pitää paikkansa). Juontajan ääni tosin kuulostaa Matti Paalosmaalta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Härkösen Reijan äskettäin esittelemällä Verlan ruukkimuseolla ja Honkataipaleen radalla on muuten vahva yhteys. Niinpä sitä on pitänyt käyttää sivistynyttä brittiä lobbaustyössä museon aikaansaamiseksi...
http://vaunut.org/kuva/80426
http://www.siitoset.fi/Verlan%20esite.pdf
http://reijaharkonen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kultt...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

No olipa nämäkki kiintosia ja hieno tuo Reijan ploki kans!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Jos joku on sattumoisin lukenut vanhoja tehdashistoriikkeja, ei liene jäänyt huomaamatta työväen välillä käsittämättömän pitkät palvelusajat. Asiaa selittänee kaiketi paremminkin kehittymätön sosiaaliturva kuin rakkaus itse työntekoon, mutta häkellyttäviä karriäärejä on löydettävissä.

Oma ennätyshavaintoni on tallimies Jalmari Sukanen Hyvinkään - Karkkilan rautatieltä 62 palveluvuosineen (on siis ollut "yhtiön leivissä" jo hiukan ennen rautatietä, koska sen elinkaari jäi 60 vuoden pituiseksi).
http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=5116.0
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyvink%C3%A4%C3%A4n%E...

Olen joskus nähnyt valokuvia hänestä työssään (ei tunnu kuitenkaan netistä löytyvän). Kasvoista päätellen ne ovat hänen vanhemmilta vuosiltaan, mutta mieleeni on jäänyt ketterän näköinen työn touhu rautatiekaluston kanssa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ennen vanhaan sanottiin, että valtion leipä on pitkä ja kapea. Palkat olivat yksityistä sektoria huonommat, mutta potkuja ei juuri voinut saada.

Nykyään valtion leipä on lyhyt ja leveä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tässä blogissa mainittujen rautateiden omistajat olivat yksityisiä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #12

Patruunoiden luottomiehet olivat kuin samaa puuta yrittäjän kanssa, siitä tämä pitkä työsarka, eli nöyryys työtä kohtaan, mutta se ei tarkoita patruunan nöyristelyä.

Se vain vaati selkeää luokkajakoa, kun sitten ihmiskuntaa alettiin tasapäistää, niin korporaatiot ottivat vallan. Nyt pitää olla jokapaikassa toimikuntia ja niitähän ei pysty työmies miellyttämään, joten kenkää tulee tai kytkintä nostetaan yhä useammin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #13

Ehkäpä patruuna ja alaisensa puhalsivat paremmin yhteiseen hiileen kuin vaikkapa "häirikköyksikkömme" valtio. Tässä on linkki yhteen esimerkkiin, jossa se kaikkein pahin ei näy.
http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194908430417/artik...

Pahin on luettavissa Koti-Lapin jutussa 18.6.2014 "Soklin malmi kumipyörille?" (ei löydy netistä):
"Viime aikoihin asti kaivosyhtiön kanta on ollut, että Sokli - Kelloselkä -rata on kuljetuksille ainoa vaihtoehto. Yara on ilmoittanut tarvitsevansa valtion tukea noin puolet radan hinnasta. Nyt kanta kuljetustapaan on lieventynyt.
- Jos valtio ei lähde tukemaan rataa, olemme valmiita tutkimaan myös maantiekuljetusten mahdollisuuden, logistiikapäällikkö Eero Hemming Yara Miningista muotoilee.

Maantiekuljetuksina Soklin malmiosta voidaan hänen mukaansa ehkä hyödyntää vain rikkain osa, jonka on arvioitu riittävän 20 vuodeksi. Soklissa olisi louhittavaa tämän jälkeenkin kymmeniksi vuosiksi, mutta yhtiön arvion mukaan köyhemmän malmin hyödyntäminen näyttää kumipyörillä kuljetettuna kannattamattomalta."

Samaan aikaan "valtio" ei ole köyhä eikä kipeä suunnitellessaan lyhyttä tunnelinpätkää Helsingissä "pienistä" muotoseikoista kuten perustuslaista piittaamatta.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Oli siinä patruunavetoisuudessa vissiin siis hyvätkin puolensa.

Terv. KK

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #14

80-luvun lopulla Kemira anoi lupaa kuljetusputken rakentamiselle Savukoskelta muistaakseni joko Kemiin tai Tornioon. Koko homma kariutui sitten Lapin miesten periaatteelliseen Soklivastustukseen ja toisaalta 90-luvun lamaan, jonka tuloksena Kemiralla ei enää ollut intressejä investoidakaan Sokliin.

T Piepponen

Ilman ääntä katsottuna havaitsin videolla seuraavia asioita:

Mannesaappaat kesällä ja flanellit imemässä hikeä. Vaijerivarppi ja klapit liikkuivat ukkojen käsissä ilman kakistelua ja leuan tärinää. Rössi roikkui huulessa hyvin tiuhaan. Polkupyörä ei ollut lukittu. Jotenkin yleisesti ottaen leppoisa, mutta jäntevä meno.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Omiin silmiini ei ole sattunut suomalaista filmiä rautateistä talven keskellä, vaikka joitakin yksittäisiä valokuvia olen nähnyt. Tässä brittiläisessä klassikossakin on kyllä aika leppoisa ja jäntevä meno, vaikka olot eivät olekaan kovin lupsakat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Snowdrift_at_Bleath_Gill
https://www.youtube.com/watch?v=-ugIoMD495E

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #19

Joo, talvisia "välähdyksiä" kyllä on, mutta ei nähdäkseni mitään niin "dramaattista" kuin tuo brittifilmi. Asia saattaa selittyä toki niinkin, että meillä on talvikelit (aikoinaan) olleet brittejä paremmin hanskassa ja siksi mitään noin eksoottista ei ole täällä ollut kuvattavaksi asti.

Terv. KK

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #20
Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Rautatie vei maakunnasta (samalla läänistä) toiseen, ja se tuli hauskasti todistetuksi veturimiehen omaäänisessä kertomuksessakin. Jarrumies, siis Koivikon ukko, oli todennut savoksi, että "minnee putosin", mutta kymenlaaksolainen kertoja lausui presidentin nimen omalla murteellaan "Kekkoin".

Olipa muuten kiva bongata radan varresta autojakin. Farmari-Taunuksia ei nykyään näe, ja harvinaisia ovat kuussataset Fiatitkin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Itse olen nähnyt sellaisenkin harvinaisuuden kuin "ottelun" Porkkanajuna vs. Fiat 850, jossa Fiat jäi kakkoseksi, mutta nähdäkseni korjauskelpoiseksi (ja autokyytiläisetkin olivat kaikki yhtenä kappaleena).

Terv. KK

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset