kalevikamarainen

Poirotin mysteereitä

 

YLEn television ykköskanavalla pyörii parhaillaan uusintana Agatha Christien Poirot-dekkareita, joiden pääosassa on mainio David Suchet. Nämä alkupään alta tunnin kestävät filmatisoinnit alkavat aina samalla lailla:

https://

Animaation höyryveturilla sekä isolla nelipiippuisella rakennuksella on oikea esikuva. Lisäksi oletan, että myös lentokone perustuu tunnistettavissa olevaan tyyppiin samoin kuin tyylikäs valtamerihöyry saattaa jopa olla nimettävissä.

Kuka tunnistaa?

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (75 kommenttia)

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Sivuutan kysymyksesi, mutta eilisen (ke 23.3.) jakson ääressä hämmästelin sarjaan koottua ajoneuvovalikoimaa. Jopa höyrykäyttöinen traktori oli onnistuttu löytämään tapahtumia elävöittämään!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siinähän oli jopa hiukan vauhtia, kun ladon kautta kiersivät lokomobiilin. Yhden kerran olen sellaisen nähnyt täällä Senaatintorilla jossain tapahtumassa, mutta Britanniassa niillä on oikein "kokoontumisajoja".
https://www.youtube.com/watch?v=L8oEpYFKHrc

Ajoneuvoistakin näkee, että sarjan teossa on nähty vaivaa.

Terv. KK

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kirjailija on melkoinen työllistäjä, kun ajattelemme kaikkea mitä työtä kirjan tai käsikirjoituksen jälkeen on tehtävä, jotta kirjailijan teksti tulisi katsojille näkyväksi. Nämäkin kyseiset päähenkilöt nauttivat varmasti vuosia palkkaa tekstien pohjalta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #5

Elokuvanteon "hyötysuhteesta" on omakohtainen kokemus liki 40 vuoden takaa elokuvasta Tulipää. Seurasin päivän verran kuvauksia Herttoniemen satamaradalla ja siitä koko päivän työstä oli valmiissa elokuvassa pari sekuntia. Eikä se monilukuinen filmausryhmä varmastikaan saanut palkkaa vain parista sekunnista.
http://www.elonet.fi/fi/elokuva/119260

Oli muuten myös ensimmäinen kerta kun pääsin höyryveturissa koneen päälle; kaverin kanssa päästiin kyydissä Pasilan veturitalleille kuvauksien päätyttyä. Se yksilö on jatkanut filmiuraansa silloin tällöin aina näihin päiviin asti.
http://www.turisti-info.fi/n%C3%A4ht%C3%A4vyydet/t...
https://www.youtube.com/watch?v=VBMtwpPitjw

Terv. KK

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Olen aina kuvitellut,että animaation kuvat liittyvät tarinoihin,joissa Poirot on setkkaillut..kolmio,pyramidi..Kuolema niilillä..veturi,tietysti Idän pikajunan arvoitus..pyramidit,niili,idän pikajuna,kaikki olemassa vielä nykyäänkin.Kaikkia juttuja en edes muista.Tuo rakennus,jokin tehdas..ei muistu..laiva..joku Titanic tai Queen Mary tai joku muu tunnettu..tapahtuiko jokin tarina laivalla..taisipa ollakkin..joku hyvin hämärä muistikuva,mutta mikähän se nyt sitte olikaan?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Veturityyppi ja rakennus ovat Britanniasta, vaikka kaksi veturiyksilöä on kyllä "vaeltanut" Amerikan mantereelle.

Queen Marysta (tai sisarlaivasta Queen Elizabeth) en ole varma, piippujen määrä tosin viittaisi Queen Maryyn.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Rms_queen_mary_...
http://www.relevantsearchscotland.co.uk/ships/ship...

Niin hyvin en valtamerihöyryjä tunne, että uskaltaisin lyödä vastausta lukkoon, mutta Titanicin suhteen olisi kyllä taiteellisia vapauksia (piippujen lukumäärä).
https://fi.wikipedia.org/wiki/RMS_Titanic#/media/F...

Terv. KK

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Queen Marylla Poirot ja Hastings seikkailivat "Miljoonan dollarin obligaatiovarkaudessa".

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Mutta osaatkos varmasti sanoa, että Queen Mary on stilisoidun laivan esikuva?

Terv. KK

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #69

Sitä en tiedä. Jaksossa esitetään pätkiä joistakin aidoista elokuvakatsauksista, jotka kuvaavat Queen Maryn neitsytpurjehdusta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #70

Siinä alkupätkässä nelipiippuinen rakennus (Battersean voimalaitos) ja höyryveturi (vielä kertomatta) ovat "beyond reasonable doubt" -tapauksia, mutta mutta miten lie nämä muut.

Kyllä muuten QM on kiinnostava käyntikohde, vaikka osittain onkin vain hotellivieraiden käytössä. Mieleen on erityisesti jäänyt ainoa paikalleen jätetty potkuri, joka kauempaakin katsottuna näytti isolta
http://www.queenmary.com/
http://linerlogbook.blogspot.fi/2010/11/great-quee...
http://www.sterling.rmplc.co.uk/visions/pwrtr.html

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tajusin muuten, että joku aseasiantuntija saattaisi myös tunnistaa avauksessa näkyvän pistoolin esikuvan tai todeta sen mielikuvituksen tuotteeksi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Joskus viime keväänä esitettin dokumentti..Minä Hercule Poirot,jossa Suchet kertoi elämästään ja työstään Poirottina,mielen kiintoinen juttu sekin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Katsoin toki senkin uusintoineen päivineen, mutta ei siinäkään muistaakseni näin tarkasti menty yksityiskohtiin.

Terv. KK

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Dekkarigenren uranuurtajia olivat Sir Arthur Conan Doyle (Sherlock Holmes) ja Dostojevski kirjallaan "Rikos ja Rangaistus", molemmat 1800-luvun lopulla.

Näistä kahdesta mestarista ammensivat sitten 1900-luvun ensimmäisen puoliskon kuuluisat dekkarikirjailijat kasvualustansa. Agatha Christie oli yksi suurimmista eikä hänen veroistaan tuotteliaisuuden ja nerokkuuden saralla hevin tule. Lähelle sitä yltää Mika Waltari Palmu-sarjallaan, mutta hänen lähtökohtansa oli huomattavasti kepeämpi ja humoristisempi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sir Arthur vissiin sitten kylvi siemenen Agathan junainnostukselle ;-).
http://etc.usf.edu/lit2go/19/tales-of-terror-and-m...

Agathan kesämökille muuten pääsee yhä höyryjunalla.
http://www.englishriviera.co.uk/agathachristie/thi...
https://www.youtube.com/watch?v=RgQ3urO52bY

Venäläisen kirjallisuuden suhteen tunnustan moukkamaisuuteni: eläissäni minulta on jäänyt kolme romaania kesken, joista kaksi venäläistä rasittavan pitkäveteisyytensä takia.

Terv. KK

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka
Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #12

... juu juu, aivan oikein ;-). Mutta entäs se pytinki? Silläkin on yhteys juniin kuten olen tunnistavinani lentokoneessakin, mutta odottelen vielä lentäjien näkökantaa.

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Veneziasa eävä Donna Leonia kyllä tituleerataa 2000-luvun Chistieniksi. Itsellä on pari Leonin komissaario Brunetti -kirjaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Minullapa on lukukokemuksena vielä "korkkaamaton".

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #17

Suosittelen lukemaan ja auttaa samalla tutustumaan Venetsiaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #25
Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Tässä kohtaa olisi hyvä muistaa Edgar Allan Poe. Muistaakseni Rue Morguen murhat ilmestyi ennen Sherlock Holmes-kirjoja. Voin toki muistaa väärinkin. En nyt ehdi tutkia asiaa. Poeta ei kuitenkaan voi sivuuttaa nykyisestä dekkarigenrestä puhuttaessa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Koulussa luettiin joku Poen novelli, mutta siihen loppuu omat kokemukseni hänenkin teoksistaan.

Terv. KK

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #53
Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #54

Mieleen on kyllä jäänyt, että oli lukemisen arvoinen juttu.

Terv. KK

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #55

Poen novelleista itselleni mieluisin on Kielivä sydän. Siinä on erittäin todellisentuntuinen kuvaus omatunnosta ja syyllisyydentunnosta. Rikosta ja rangaistusta en jaksanut lukea loppuun, mutta Poen versio aiheesta todella saa selän kylmille väreille.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #55

Muistin oikein.

"Poen salapoliisikirjallisuuden ytimen muodostavat kolme C. Auguste Dupin -tarinaa Varastettu kirje (The Purloided Letter 1844), Marie Rogêt'n salaperäinen murha (Mystery of Marie Roget 1842) ja ehkä tunnetuin Rue Morguen murhat (The Murders in the Rue Morgue, 1841). C. Auguste Dupin -tarinat yhdessä Kultakuoriaisen (The Gold Bug, 1843) ja Poen rikoksen psykologiaa tutkineiden tarinoiden kanssa muodostavat salapoliisikirjallisuuden alun. Arthur Conan Doyle lainasi C. Auguste Dupin -tarinoista lähes suoraan rakenteen ja hahmot: nerokas, omalaatuinen harrastelijaetsivä, ja tämän keskinkertainen, tarinoiden kertojana toimiva apuri."

Dekkarikirjallisuuden isä on siis Poe, ei Doyle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Edgar_Allan_Poe

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #57

On tainnut Poe kirjoitella dekkareitaankin pilke silmäkulmassa; Rue Morgue on ranskaksi Ruumishuoneenkatu.

Terv. KK

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #58

Monet Poen tekstit ovat moniselitteisiä. Lue ihmeessä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Hercule Poirotista on tehty useita filmatisointej kun myös Miss Marplesta, molemmat Agatha Christien klassikko salapoliisit ovat usei kiehtoneet katsojien ja lukijoiden mieltä. Muistelisin muutes että Marplen elo saint Marymeadissä sijoittuvat maalmansotien välille kun taas Poirot elää pakoilee vastuuta osallistua sotaan. Muuten yhdessä Poirot jaksossa toissatalvena oli eriskummallinen "traktoriksi" kutsuttu kulkuneuvo joka kuljetti matkustajat lavalla korkeaalla merenpinnan päällä saaren jonne Poirot meni laihduttamasn terveelliselle lepolomalle.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Claude Debussy on säveltänyt tunnusmusiikin, rakennuksesta en tiedä, enkä veturista vaikka se kyllä näyttää tutulta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #18

En ihmettele, jos veturi tuntuu tutulta...

Terv. KK

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #19

Onko kyseessä silloin Dm 9 kiitojuna, eli porkkana?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #20

No ei nyt sentään, mutta sanotaan vaikka niin, että tekniikan yleissivistyksen kautta veturi voisi olla tuttu.

Terv. KK

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti Vastaus kommenttiin #18

Ari, ei toki ole Debussyn sävellys vaan Chris Gunningin.
Tässäpä muutakin juttua alaan keskittyvältä sivustolta.

http://www.artofthetitle.com/title/agatha-christie...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #62
Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #62

Tuossakaan kirjoituksessa ei paljasteta rakennuksen ja kulkuneuvojen (ja mahdollisesti muiden esineiden) esikuvia, vaikka joillakin selvästi sellainen on.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Googlaamalla selvisi että hotelli on toiminnassa yhä ja samassa lötyi kyseinen kulkupeli joka itselle on yhä mysteeri

https://www.youtube.com/watch?v=m4QmvFouqNM
https://www.youtube.com/watch?v=3HJSH6nztqw&feature

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #24

Harvoinpa tuollaisia näkee, mutta kyllä maailmaan mahtuu.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5...

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #26

Minäkun luulin että monorail olisi hyvinkin moderni (vai pitäisikö jopa sanoa postmoderni) keksin mutta siinäpä on tosiaan hupaisa ja suloinen kulkupeli ja on vieläkin käytössä http://static.panoramio.com/photos/large/74260790.jpg

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #32

Aika hyvin hämätty, kun tuo näyttää todellisuudessa olevan diesel (kiskot muuten kolkkaavat aika lailla samalla tavalla kuin kaksikiskoiset).
https://www.youtube.com/watch?v=ZA9KwWRbzdw
http://www.lartiguemonorail.com/

Yksikään lukija ei muuten ole tainnut matkustaa Brightonista Lontooseen, kun se nelipiippuinen rakennus ei herätä.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Helpotanpa nyt numerosarjalla 126.

Terv. KK

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Liittyykö Ankkalinnaan? Tai Legoihin, onko tuo rakennuskin legoista?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #28

Numerosarja liittyy veturiin.

Lego on muuten todella noteerannut rakennuksen, mutta se on jäänyt vain ehdotusasteelle.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #28

Legoihin Battersean voimalaitos liittyy siten, että sitä on ehdotettu rakennussarjaksi, mutta se ei saanut riittävästi kannatusta.
https://ideas.lego.com/projects/10624/official_com...

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyseessä ei ole veturin numero (olipas muuten epäsuhtainen vetopeli siinä ensimmäisessä videossa).

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

En ole parempaa stillkuvaa löytänyt lentokoneesta, mutta pääsisiköhän joku lentäjä siitä jäljille?
http://1.bp.blogspot.com/-idM3-33cpiY/Uah_gGNLzMI/...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Nelipiippuinen rakennus on luultavasti hiilivoimala ja lentokone pieni kaksitaso, laiva taas Titanicin sisaralus Olymbic tai Britannic (kaikissa kolmessa laivassa oli neljäs valepiippu).

Tuossa on tuo hiilivoimala:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battersea_Power_St...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Maailman suurin tiilirakennus?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #36

Olet sinäkin jäljillä.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Rakennuksen suhteen olet jäljillä. Alusten valepiipunkin suhteen olet oikeassa, mutta laivasta en ole varma (piippuja animaatiossa on kolme). Lentokoneesta minulla on heikko aavistus, mutta olen odotellut "lentäjiltä" arviota. Varsin nopeasti se laitetyypilliseen tapaan vilahtaakin videossa, joten aika vaikea pala se on.

Joltisella varmuudella voinee sanoa, että kaikkien epäselvienkin tapausten esikuva on brittiläinen.

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #37

Näihän se on, hieman asiaa mutkistaa se että alkutunnari on tyyliltään neo art decoa. Tuo lentokone voisi olla sellainen mitä Britannia käytti 1. maailmansodan aikana mutta niitäkin on monta. Jossain Poirot jaksossa kuitenkin oli kaksitaso. Googlaamalla ehdotti tuommoista https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/df/8b... mutta vaihtoehtona on myös tuommoinen https://agathachristiereader.files.wordpress.com/2....
Googlaamalla löysin myös junan https://tasseled.files.wordpress.com/2014/01/blue-... , mutta asiantuntijana osaat varmaan nimetä mallin. Mutta tuo vene jää mysteeriksi.

Tuolta löytyy kaikki ylellä esitetyt Pirot kaudet
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/08/hercule-po...

Tuo löytö puolestaan voisi helpottaa tunnistamista:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/d0/de/25...
Tai
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/46/a9/7b...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #39

Oma lentokoneveikkaukseni oli myös ensimmäisenä esittämäsi eli de Havilland Dragon Rapide, jota myös neljä suurinta brittiläistä rautatieyhtiötä käytti omistamansa Railway Air Services'n kautta.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/df/8b...
https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Dragon_...
https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_Air_Services...
https://www.youtube.com/watch?v=2EN0a751Ph4

Mutta Poirotin alkumetreillä olevan koneen moottorit ovat alasiiven ylä- eikä alapuolella. Lentäjät taitavat nukkua, kun ei ole kommentteja tullut ;-).

Veturin suhteen olet oikeilla jäljillä sen suhteen, että se on myös virtaviivaistettu malli kuten kuvalinkkisi kertoo.

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #41

Kuten jo sanoin, alkutunnari on tyylisuunnaltaan Neo Art Decoa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #43

Avoimia kysymyksiä on...

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #37

Tuon laivan piiput ovat kyllä liian korkeat sen ollakseen surullisenkuluisa Aert Deco aikakauden S/S Normandie https://fi.m.wikipedia.org/wiki/S/S_Normandie
Poirot on kuitenkin yhdistettävissä alukseen jaksossa "Kuolema niilillä"
http://2.bp.blogspot.com/_GAq-aW2hoAY/TQZuMUIsIxI/...
Laiva voisi myös olla RMS Queen Mary
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Mary
Jolla Poirot myös seikkailee jaksossa "Miljoonan dollarin obligaatiovarkaus"
http://www.cyfraplus.pl/ms_galeria/galeria/19796_1...

Lähde
http://poirotchronology.blogspot.fi/2010/12/chrono...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #40

S/S Normandien keula muistuttaa minusta animaatiolaivan keulaa, mutta onko "sammakoiden" (brittien käyttämä haukkumanimi ranskalaisista) tekemä laiva kelvannut Poirotin tekijöille? Kuten olen sanonut, itse tunnistan varmasti veturin ja teollisuusrakennuksen.

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #42

Tähän on hyvä ottaahuomioon seseikka että Poirot oli Belgialainen mutta mutta...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #46

... aivan, vielä on mysteereitä jäljellä;-).

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #37

Rakennuksen suhteen en ole enään jäljillä vaan nyt varma siitä että kyse on Battersean hiilivoimalasta

"A stylised image of the station appears in the title sequence of Agatha Christie's Poirot, which began airing in 1989."
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battersea_Power_St...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #44

Olet oikeassa, onnitteluni! Pahoittelen laiskuuttani tässä vaiheessa iltaa, koska laitan vain linkkejä:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2816102/A-...
http://www.architectureanddesign.com.au/features/l...
https://www.batterseapowerstation.co.uk/#!/portal

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Veturimysteeristä Poirot itsekin saattaisi tapansa mukaan äkäisesti tiuskaista "Mon Dieu" ja muutenkin raivota, koska kaikki ratkaisun avaimet ovat olleet koko ajan näkyvillä.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Neiti Marplen ystäville tässä on myös faktoja, jotka hyppivät silmille;-).
https://www.youtube.com/watch?v=Uv34UJPcJoo

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

... tarkkasilmäiset voivat nimittäin nähdä neiti Marplen kahtena.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #60

Selitys on, että vuoden 1961 elokuvan sivuroolissa esiintyvä Joan Hickson esitti myöhemmin itse neiti Marplea BBC:n Marple-sarjassa. Hickson näkyy linkittämässäni elokuvan trailerissa ja koko elokuvan alkuteksteissä hänen nimensäkin mainitaan kuten asianmukaista on (elokuva on katsottavissa netissä).
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/ob...
https://en.wikipedia.org/wiki/Miss_Marple_(TV_series)

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Yritin löytää sekä valtamerihöyryn että pistoolin esikuvia, mutta laihoin tuloksin. Näiden mysteerien selvittäjän pitänee olla täysin selvillä alastaan voidakseen sanoa, menevätkö ne taiteellisuuden piikkiin vai ovatko stilisoituja versioita esikuvistaan.

Yhteen laivaan kyllä törmäsin, jota on käytetty Poirot-filmatisoinneissa ja jolla väitetään myös itse kirjailijan yöpyneen. Saa yhä matkustaa, jos on riittävästi rahaa.
http://b-c-ing-u.com/2015/01/01/world-wanderings-b...
http://www.steam-ship-sudan.com/en/boat-death-on-t...
http://www.steam-ship-sudan.com/en/steamer/cruise-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

On tekijä mahtanut ottaa kunnolla taiteilijan vapauksia kun Sudan-jokihöyryssä ei ole kirjassa eikä todellisuudessakaan kuin yksi höyrypiippu. Christie käytti alusta suoraan kirjassaan "Kuolema Niilillä" (Death on the Nile) jonka kirjoitti palattuaan Egyptin lomaltaan. Tarinan mukaan inspiraatio kirjaan oli syttynyt kun Christie näki oikean murhan lomallaan, muttei lienee paikkaansa pitävää. Hyvät muitot ja kokemukset naiskirjailijalla reissultaan kuitenkin kirjan perusteella olleen.

http://www.steam-ship-sudan.com/wp-content/uploads...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Minusta on selvää, ettei Sudan ole voinut olla esikuva, mutta en nyt malttanut olla laivaa mainitsematta, kun sen tuolta netin aalloilta löysin.

Terv. KK

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ei taideta täällä yltää ratkaisuprosenteissa Poirotin tasolle, mutta nostetaan nyt hiukan. Animaation veturi on ulkonäöltään pomminvarmasti London and North Eastern -rautatieyhtiön (LNER) A4-luokan edustaja. A4 4468 Mallard (Sinisorsa) teki 3.7.1938 höyryvetureiden nopeuden maailmanennätyksen pyöreästi 126 mailia tunnissa eli 202.58 km/h.
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4_4468_M...
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A4

Perinteitä rakastavat britit ovat toki säilyttäneet Sinisorsan, jonka lisäksi viisi muutakin veturiyksilöä on säilynyt. Näistä puolet eli kolme on ajokuntoisia. Ja haalittiinhan ne kaikki kuusi samaan paikkaan juhlittaessa Sinisorsan ennätyksen 75-vuotispäiviä (kaukaisimmat vieraat olivat Kanadasta ja USA:sta).
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2562924/Th...

Museokuntoisenakin A4 saa ajaa 140 km/h. Sen perusteella voi vain kuvitella, kuinka vauhdikasta on luistikoneiston ja kiertokankien meno ollut maailmanennätystä tehtäessä.
https://www.youtube.com/watch?v=mnEPNLcG_qQ
https://www.youtube.com/watch?v=JLSR0sLEQJ0

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Menneestä maailmasta kiinnostuneet saattavat pitää tästä vuonna 1954 valmistuneesta dokumentista / mainoselokuvasta "The Elizabethan", jossa A4 60017 Silver Fox (Hopeakettu) "juoksee" pysähtymättä Lontoosta Edinburghiin (välimatka 632 kilometriä eli brittiläisittäin 393 mailia).

Filmissä kuvataan varsin monipuolisesti sitä, mitä kaikkea "kulisseissakin" tehdään, jotta junat kulkevat. "Eksotiikkaa" meikäläisestä näkövinkkelistä edustaa veturin vesittäminen ja henkilökunnan vaihto pysähtymättä - lisäksi ravintolapalvelut ainakin nykyään ovat meillä paljon arkisempia (tosin niin taitaa olla Britanniassakin).

Harry Potterin ystävät voivat myös havaita jotain tuttua filmin alkupuolella.
https://www.youtube.com/watch?v=ghkqGfUy4xs

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Mysteeriä kyllä syventää etten muista nähneeni kuitenkaan itse sarjassa "mallardin" kaltaista junaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Filmeissä tosiaan esiintyy monipuolisesti eri veturityyppejä, mutta en muista minäkään nähneeni A4:ää muualla kuin alun animaatiossa.

Terv. KK

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset