kalevikamarainen

Porhallusta Nurmeksessa

  • Lättäjuna saapuu Porokylään
    Lättäjuna saapuu Porokylään
  • Juna jatkaa Nurmekseen (taustalla Porokylän asema)
    Juna jatkaa Nurmekseen (taustalla Porokylän asema)
  • Arkista ahkerointia Porokylässä (öiseen aikaan voi töissä samanaikaisesti olla puolen tusinaa rekkaa)
    Arkista ahkerointia Porokylässä (öiseen aikaan voi töissä samanaikaisesti olla puolen tusinaa rekkaa)
  • Lätät Nurmeksessa Bomballa käytyään
    Lätät Nurmeksessa Bomballa käytyään
  • Modernimpi matkustajajuna lähestyy Joensuusta
    Modernimpi matkustajajuna lähestyy Joensuusta
  • Työjuhdat vieretysten
    Työjuhdat vieretysten
  • Yleiskuva Nurmeksen asemalta (joku ulkoilutti amerikanrautaansakin)
    Yleiskuva Nurmeksen asemalta (joku ulkoilutti amerikanrautaansakin)
  • Nurmeksen tulovaihde Porokylän suunnasta
    Nurmeksen tulovaihde Porokylän suunnasta
  • Rataa välillä Nurmes – Porokylä
    Rataa välillä Nurmes – Porokylä
  • Saapuminen Porokylään. Kuten kaikki tietävät ja voivat kuvastakin huomata, Porokylä on kahdesta Nurmeksen keskustaajamasta se vilkkaampi ;-).
    Saapuminen Porokylään. Kuten kaikki tietävät ja voivat kuvastakin huomata, Porokylä on kahdesta Nurmeksen keskustaajamasta se vilkkaampi ;-).
  • Matkustajia nousemassa kyytiin Porokylässä
    Matkustajia nousemassa kyytiin Porokylässä
  • Matka jatkuu kohti Kontiomäkeä
    Matka jatkuu kohti Kontiomäkeä

Pohjois-Suomen Rautatieharrastajat ry (PoRha) järjesti Pohjois-Karjalaan ulottuvan jäsenretken 25. ja 26.5. Valitettavasti tarkka aikataulu on jo poistettu yhdistyksen sivuilta, mutta reissu alkoi Oulusta pohjoisen päätepisteen ollessa Pesiökylä, itäisen Vartius ja eteläisen Bomban entinen seisake Nurmeksessa (laituri on lakkauttamisesta huolimatta jäljellä). http://www.elisanet.fi/porhaltaja/index.htm

http://markpeck.net/blog/uploads/august09/suomen-rataverkko.pdf

Vaikka rataosa Pesiökylä – Ämmänsaari on minulta matkustamatta, en ehtinyt osallistua kaikille avoimeen reissuun väliä Nurmes – Porokylä lukuun ottamatta (Porokylästä Nurmekseen kävelin otettuani ensin kuvia Kontiomäeltä saapuvasta lättäjunasta). Junan kalustona olivat tutut Dm 7 – kiskobussit eli Lättähatut.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Dm6_ja_Dm7

Ohessa on joitakin paikallisia kuvia reissulta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Harri Räsänen

Muistin blogisi ansiosta, että nykyisen kotikaupunkini Keravan ja Porvoon välillä liikennöi kesäisin lättähattu.
Taidanpa tehdä reissun Porvooseen tänä kesänä ihan oikealla lättähatulla.

http://www.porvoonmuseorautatie.fi/

Kaiken kukkuraksi Porvoosta käsin liikennöi aivan oikea höyryjunakin, jonka kyytiin voisi myös nousta.
Laitetaanpa tämäkin harkintaan.

http://www.steamrail.fi/

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Steamrail on siirtämässä kimpsujaan ja kampsujaan Nurmekseen, joten jotain lystiä on luvassa tännekin.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maa...

Laaksomiehen Hv 3 995 on muuten liki maailmanharvinaisuus, jota joku harrastaja on havainnoinut jo 1960-luvulla.
http://www.flickr.com/photos/allanscotson/5845637093/
http://poelhoe.blogit.fi/files/2011/06/995-hv3-p68...

Itse ehdin aikoinaan käväistä Porvoossa vielä, kun VR ajeli niitä harvoja kaupallisia vuorojaan kaupungin keskustaan asti. Sittemmin reissu on tullut tehtyä myös höyryjunalla. Mutta ihan kelpo matka se kyllä on Lättähatullakin.

Terv. KK

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Asuin kauan sitten Längelmäellä Jämsän ja Oriveden välissä. Siellä lättähattu kulki 1950-luvulla päivittäin. Tavarajuniakin kulki milloin sattui, koska Jämsänkoskella oli paperitehdas. Sieltä kuljetettiin sellua venäläisillä vaunuilla kohti Tamperetta. Yhtenä kauniina kevätpäivänä kuului tavarajunan mentyä hirmuista kolinaa ja sähkötolpat heiluivat. Silloin junat eivät vielä toimineet sähköllä - paitsi minun Märklin-rata. Menin katsomaan ratavarteen ja siellä oli hirmuinen kasa vaunuja toinen toistensa päällä. Kipitin kertomaan kotiin, että juna on suistunut kiskoilta. Äitini kutoi parhaillan mattoa ja sanoi että jaa. Kun jaksoin jankuttaa, niin tuli katsomaan pihalle josta turmapaikka näkyi. Veturi oli ehtinyt jo jonkin matkan päähän, kunnes oli kuljettaja huomannut että vaunuja puuttui. Kun kiskoja raivattiin, keitti äitini raivaajille pullakahveja. Tästä episodista on aikaa nyt noin 50 vuotta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Onkos muistikuvaa vuodesta? Ja sattuiko olemaan Torkkelin ja Talviaisen lähettyvillä (kyseiset maisemat ovat tuttuja myös minulle)? Kuriositeettina mainittakoon, että sotien jälkeen Jämsänkoskelle pääsi yöjunallakin. Ulkoa en muista loppuiko se liikenne jo 1940-luvun puolella vaiko vasta 1950-luvun alussa, mutta junaliikenne on kyllä sen jälkeen hiukkasen nopeutunut.

Terv. KK

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Voi olla että muistikuvanui oli ihan 60-luvun alussa. Kysy kuitenkin lisää. Meillä oli ratajengi, joka kiipeili sillalla ja sitärataa. Nyt kerron julkisesti noista seikkailuista, jos tilanne sallii.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Rikoksina vahentuneita, joten anna palaa...

Kaipolan radalla?

Terv. KK