kalevikamarainen

Kyrenaikan Valtionrautatiet

 

Kaikkihan tietävät Kyrenaikan ja muun muassa sen valtiollisen rautatieoperaattorin ;-). Eli missä päin sijaitsi ja mikä oli raideleveys?

Terveisin Kalevi Kämäräinen  

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Blogiston vakavammalla puolella on Kimmo Kiljusen kirjoitus Joulusaaresta, jonne kiskot myös aikoinaan löysivät tiensä.
http://kiljunen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/185084-jo...
http://www.martynbane.co.uk/peckett/articles/chris...
https://robanddi.wordpress.com/2010/01/22/christma...
http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_Island#medi...

Eipä siis ole ihme, että rautateiden syntymämaata Britanniaa paljon lähempänä Kyrenaikassakin rakennettin rautateitä ;-).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Juhan Aho ja Rautatie,
se muistoissani kauas vie,
oli koulussa tarina tää,
ja monesti opit myös kouluun jää.

Kyrenaikassa,
missä paikassa,
rautatietä tehtiin,
mutta päätyikö tieto, nettiin taikka lehtiin?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tässä ensimmäisesä luokassa matkustava kyrenaikalainen nainen.

http://archive.archaeology.org/online/features/cyr...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen
Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Onhan näitä erikoisuuksia muitakin. Saban kuningatarkin pääsisi ajelemaan junalla, jos Sabahin VR:n kyyti kelpaisi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabah_State_Railway
http://railway.sabah.gov.my/
https://www.youtube.com/watch?v=uGRC5tXg1Ls

Terv. KK

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Italian kuningaskunnan toimesta rakennettiin Libyaan lähes 400 kilometriä rautateitä, 950 mm raideleveydellä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tiedätkös muuten sen, että tuo 950 milliä oli metri italalaisten logiikalla?

Terv. KK

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Lyhyet miehet saivat lisää pituutta ilmeisesti näin. Jos alamitta täyttyi jo aiemmin.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Riippuu siitä, mitataanko raideleveys raiteiden keskikohtien välinä vai sisämittana :

"As a result of Italian law, track gauges in Italy were defined from the centres of each rail, rather than the inside edges of the rails. This gauge was measured 950 mm (3 ft 1 3⁄8 in) between the edges of the rails and is known as Italian metre gauge."

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #10

Tuossa taannoisen saunaremontin yhteydessä tämä sama asia tuli ilmi, sillä alkuperäisen saunan rakentaneet isäni ja setäni olivat mitanneet seinien pystykoolauksen väliksi 60 cm koolinkien keskeltä keskelle.

Vuorivilla sattuu olemaan vakiosti yhtä leveää...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #12

Ei se nyt sattumalta satu, vaan se on satutettu. Kyllähän se koolaus mitataan aina "kekkeltä kekkelle".

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #13

Minä itse olisin mitannut koolausvälin siten, että koolauspuiden tyhjäksi väliksi olisi jäänyt sellainen hieman vajaa 60 senttiä.

Entinen koolaus purettiin toki poies ja uusi mitoitettiin edelle mainitusti. Ja hyvä tuli, ei ole eriste mytyssä vaan kouhevasti aloillaan :)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Viimeisen radan italialaiset aloittivat Tripoli-Bengasissa, 1040 km, 1435 mm raideleveys, kesällä 1941, mutta heidän kokemansa tappiot toisen maailmansodan alkupuolella pysäyttivät radan rakentamisen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Oikea vastaus on siis Libya ja Kyrenaika (englanniksi Cyrenaica Government Railways), joka on aika ajoin ollut oma hallinnollinen alueensa. "Rataverkko" oli peräti vajaat parisataa kilometriä pääpaikkanaan Bengasi (rautatieasema on kyllä ollut kohtalainen pytinki).
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Libya
https://www.flickr.com/photos/libdas_gallery/90599...
http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Cyrenaica#med...
https://www.youtube.com/watch?v=1J66vsp641E

Gaddafilla oli suurisuuntaiset rautatiesuunnitelmat, mutta toteutus on sittemmin myllerrysten takia keskeytynyt.
http://blog.inkerman.com/index.php/2013/07/17/liby...

Littrorina-kyytiä voi muuten vielä kokeilla Eritreassa. Reissaaminen soveltuu sekä rautatieharrastajille että komeiden maisemien ihailijoille.
https://www.youtube.com/watch?v=-f2QO3YQFj8
http://retours.eu/en/21-la-littorina/#

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset